Artists

Je Yeoran

 

Born in 1960, Seoul, South Korea
Lives and works in Uiwang, South Korea

 

Je Yeoran is an iconic Korean abstract artist who has practiced performing arts on canvas with the use of squeegee instead of the more traditional paintbrush for over 30 years. Concentrating the energy of her entire body movement into the squeegee, Je completes each work through the repetition of turning and halting on canvas. Traces of the artist’s movements form a unique matière of abstract art, and the curvatures and colors on canvas entwine to emerge as a new image to each viewer’s perspective.

Je Yeoran’s paintings are represented by antagonism and dynamism. The dichotomies emphasized between ascent and descent, expansion and contraction, brightness and darkness, and anger and ecstasy clash and convey their dynamic nature, at the same time balancing one another to ultimately bring calmness or a peaceful state of mind. Such interaction reflects the meaning behind the title, Usquam Nusquam and represent Je’s understanding of the power of visual art as everything and nothing at the same time.

Although Je juxtaposes contrasting values in her work, her use of colors goes beyond the dialectic approach and instead suggest a new way of looking. Theoretically dark blue-black colors and bright red-pink colors are contrary to one another. However, Je’s use of colors must not be limited to such dichotomization but instead be understood in the entire context of the painting–immediately after casting herself into the energy of dark colors, it is only natural for her work to follow the opposite line of emotions.

Having earned bachelor’s and master’s degrees in Fine Arts at Hongik University in Seoul, Je Yeoran recently had solo exhibitions in Mimesis Art Museum, Paju, Korea and Indang Museum, Daegu, Korea. She has also participated in various group exhibitions at Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul; National Museum of Art, Tokyo; International Museum, Osaka; ICAS Museum, Singapore; and Kumho Museum, Seoul, to name a few. Her works have been collected by numerous foundations, including Ludwig Cologne Foundation, Museum of Modern and Contemporary Art, and Seoul Museum of Art.

 

제여란은 30여 년간 붓이 아닌 스퀴지를 사용하여 행위 예술 작업을 펼쳐온 한국의 대표적인 추상 회화 작가이다. 그는 전신의 역동적인 움직임을 스퀴지에 실어 캔버스 전체에 돌리고 멈추기를 반복하여 작업을 완성한다. 작가의 몸이 지나간 흔적들은 독특한 마티에르의 추상 회화가 되고, 화면 속 뒤엉킨 곡선과 색채는 감상자의 관점에 따라 다양한 이미지로 재탄생한다.

길항작용과 역동성으로 대변되는 제여란의 작업은 하강과 상승, 수축과 팽창, 어두움과 밝음, 분노와 희열 등의 이분법적인 요소들을 강조한다. 각 요소에서 발생하는 에너지는 서로 충돌하여 역동성을 전달하지만, 궁극적으로 상쇄되어 잔잔함, 또는 평온을 가져다 준다. 이러한 특색은 시각 미술의 힘은 모든 것인 동시에 아무 것도 아니라는 작가의 신념을 반영하며, Usquam Nusquam 이라는 작품명에 담긴 의미 또한 전달한다.

제여란은 작업을 통해 상반되는 요소를 대비시키지만, 그가 색을 운용하는 방식은 이분법적인 접근을 넘어 새로운 방향을 제시한다. 블루 블랙 계열의 어두운 색상과 레드 핑크 계열의 밝은 색상은 이론적으로 서로 상반된다. 하지만, 긍정 또는 부정으로 압축된 형식이 아닌, 포괄적인 맥락 속에서 이해되어야 하는 제여란의 색 운용 방식에 따르면, 밝은 색상의 작업은 작가가 어두운 색상에 자신의 호흡과 흐름을 맡긴 뒤, 바로 그 자리에서 반대되는 감정으로 이어가는 작업의 연장선이다.

2019년 313아트프로젝트의 새로운 공간에서 개인전이 예정되어 있는 제여란은 홍익대학교 및 대학원에서 학위를 취득하였고 최근 미메시스 아트 뮤지엄, 대구 인당 미술관 등 에서 개인전을 가졌다. 또한, 그는 국립 현대 미술관, 도쿄 국립 근대 미술관, 오사카 국립 국제 미술관, 싱가포르 현대미술관, 금호 미술관 등에서 그룹전에 참여했다. 주요 작품 소장처로는 루드비히 파운데이션, 국립 현대 미술관, 서울 시립 미술관 등이 있다.

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