Artists

Lee Kun-Yong

 

Born 1942 in Sariwon, North Korea

Lives and works in Seoul, South Korea

 

Lee Kun-Yong is a member of Korea’s first avant-garde generation. He continuously attempts to establish a new relationship between the body and the space it occupies through the reenactment of everyday life. Using his body as an index and medium, he sets limits related to the state of his body, such as arm length, stride, and height, and records the traces of its movement on the canvas. As such, many of his paintings and works are named ‘body scape’, reflecting his experimental practice of integrating his body. He has been performing routine and repetitive actions such as walking, eating, and counting in the form of a performance, and for this reason, he has been known as ‘Korea’s first-generation performance artist’ or ‘a pioneer of Korean avant-garde art’.

His explorations extend to the relationship between the artist’s own body, the viewer’s gaze, and the space in which his work is exhibited. The artist stands with his back to the canvas and draws behind the canvas, even with the canvas beside him, moving only his arms. The result that the audience sees is the trace of the brush passing through the canvas, but the artist painted the painting without looking at the canvas. Unlike many artists in art history who have tried to change the objects, materials, or methods of expression for a long time in art history, he questioned the physical location of the artist’s work and changed it by questioning the physical location of the artist and in doing so, (Method of Drawing) was able to be born.

He says, “The Body is the most important and essential artistic medium. That the body of an artist is indeed capable of being the most effective and direct medium. That is my unyielding belief and intuition.” By endlessly questioning the essence of art, he chooses drawing, one of the fundamental acts of an artist and records the process of performing it thus revealing the fact that art exists even in the simplest and most common activities.

His major solo exhibitions include Pace Gallery New York(2023) and Hong Kong(2022), Gallery Hyundai(2021), Busan Museum of Art(2019), 4A Centre for Contemporary Asian Art, Sydney(2018), and Museum of Modern and Contemporary Art, Gwacheon(2014). Group exhibitions include the monumental Paris Biennale in 1973, which marked his first overseas exhibition, as well as Gyeonggi Museum of Modern Art(2021, 2016), MMCA Gwacheon(2019. 2016, 2015), National Museum of Modern Art, Tokyo(2019), Jeonbuk Museum of Art(2018), Daegu Art Museum(2018, 2011), Yangpyeong Art Museum(2017), Suwon iPark Museum of Art(2017), Busan Museum of Art(2016), Kaohsiung Museum of Fine Arts, Taiwan(2012), etc. His solo exhibition was held at 313 Art Project Paris, and is participating in group exhibition, ‘Experimental Art in South Korea, 1960s-70s’ in Guggenheim New York until January, 2024.

 

이건용은 한국 최초 아방가르드 세대의 일원이다. 그는 일상의 재연을 통해 신체와 그것이 차지하는 공간의 새로운 관계를 구축하려고 시도했다. 자신의 몸을 지표이자 매개 체로 활용하여 팔의 길이, 보폭, 키 등 몸의 상태와 연결된 한계를 설정하고, 그것이 캔버스 위에서 움직이는 흔적 자체를 기록한다. 그의 많은 작품들은 그의 신체를 통합하는 실험적 실천을 반영해 ‘신체 풍경(Bodyscape)’이라고 명명된다. 그는 걷기, 먹기, 숫자 세기 등의 일상적이고 반복적인 행위를 통해 표현되는 작업 자체를 공연 형식으로 보여주며, 이로 인해 ‘한국 1 세대 행위 예술가’ 혹은 ‘한국 전위미술의 선구자’로 알려지고 있다.

그의 탐구는 작가 자신의 신체, 관람자의 시선, 그리고 작업이 전시되는 공간 사이의 관계에까지 이어져 나간다. 작가는 캔버스를 등지고 서서, 캔버스 뒤에서, 심지어는 캔버스를 옆에 두고 팔만을 움직여 드로잉을 한다. 관객이 보는 최종 결과물은 캔버스를 지나간 붓의 궤적이지만, 작가는 사실 캔버스를 보지 않은 채 그림을 그린 것이다. 오랜 시간 동안 미술사에서 많은 작가들이 그리는 대상이나 재료, 혹은 표현 방법에 변화를 주려고 노력한 것과 달리, 그는 작가가 작업을 하는 물리적인 위치에 의문을 던지고 이것에 변화를 줌으로써 그만의 ‘드로잉의 방법(Method of Drawing)’을 탄생시켰다.

“예술의 매체에서 가장 중요한 것이 신체입니다. 특히 작가의 신체는 가장 탁월하고 가장 직접적인 매체가 될 수 있다고 생각합니다.”라고 말했듯이, 예술의 본질에 대해 끝없이 질문하는 그는 작가로서 근본적인 행위 중 하나인 드로잉을 가장 중요한 작업의 하나로 선택하고 그것을 수행하는 과정을 고스란히 기록함으로써, 지극히 단순하며 일상적인 행위에도 예술이 존재한다는 사실을 보여주었다.

주요 개인전으로는 페이스갤러리 뉴욕(2023)과 홍콩 (2022), 현대갤러리 (2021), 부산시립미술관(2019), 시드니 4A Centre for Contemporary Asian Art(2018), 과천 국립현대미술관(2014) 등이 있다. 그룹전으로는 첫 해외 전시였던 1973 년 파리 비엔날레를 비롯해, 최근에는 경기도미술관(2021, 2016), 과천 국립현대미술관 (2019, 2016, 2015), 도쿄 국립근대미술관(2019), 전북도립미술관(2018), 대구미술관(2018, 2011), 양평군립미술관(2017), 수원 아이파크 미술관(2017), 부산시립미술관(2016), 대만 가오슝 시립미술관(2012) 등이 있다. 2022년 12월에는 313아트프로젝트 파리에서 개인전을 가졌으며, 현재 2024년 1월까지 뉴욕 구겐하임 미술관에서 그룹전이 진행중이다.

 

SELECTED IMAGES

 

Installation view of Lee Kun-Yong, 313 Art Project Paris, 2022 Photography © Diane Arques, ADAGP, Paris, 2022

 

Installation view of Lee Kun-Yong, 313 Art Project Paris, 2022 Photography © Diane Arques, ADAGP, Paris, 2022

 

Installation view of Lee Kun-Yong, 313 Art Project Paris, 2022 Photography © Diane Arques, ADAGP, Paris, 2022

 

Installation view of Lee Kun-Yong, 313 Art Project Paris, 2022 Photography © Diane Arques, ADAGP, Paris, 2022

 

Installation view of Lee Kun-Yong, 313 Art Project Paris, 2022 Photography © Diane Arques, ADAGP, Paris, 2022

 

Installation view of Lee Kun-Yong, 313 Art Project Paris, 2022 Photography © Diane Arques, ADAGP, Paris, 2022

 

Installation view of Lee Kun-Yong, 313 Art Project Paris, 2022 Photography © Diane Arques, ADAGP, Paris, 2022

 

Installation view of Lee Kun-Yong, 313 Art Project Paris, 2022 Photography © Diane Arques, ADAGP, Paris, 2022

 

The Method of Drawing 76-1-2010, 2010, Acrylic on canvas, 170 x 240 cm

 

The Method of Drawing 76-2-2011, 2011, Acrylic on canvas, 259 x 194 cm 

 

Bodyscape 76-1-2020, 2020, Acrylic on canvas, 162 x 130 cm

 

Bodyscape 76-1-2021, 2021, Acrylic on canvas, 162 x 130.3 cm (each)